Brev:
Overgangskost og frustration
13. februar 2015
Alder:
7 mdr.
Overgangskost og frustration
Hej Helen
Min datter er 7,5 mdr og har været i gang med skemad i 1,5 mdr. Hun har fra start været meget selvstændig, hvor hun blev ked af det, hvis hun ikke måtte føre skeen selv. Jeg fulgte dengang dit råd om at give hende noget at tygge på, mens vi madede hende, men det har ikke rigtigt virket.
Hun vil gerne sidde og spise selv, men hun vil slet ikke mades. Hun vender hovedet væk, lukker munden i og bliver sur. Jeg kan til nøds få lov at give hende most frugt og øllebrød, men alt andet nægter hun.
For et par dage siden kastede jeg håndklædet i ringen og nøjedes med at give hende mad, hun selv kunne spise, hvilket nærmest på betegnes som BLW. Til frokost og aften har hun fået kogte/bagte grøntsager, rugbrødsbjælker og kødboller. Så sidder hun stille og roligt og spiser. Hun har efterhånden munden fuld af tænder, og hun tygger sin mad uden at kløjs i det. Jeg er dog meget bekymret for, om hun får nok at spise. Hun er en stor pige - ligger på næstøverste vægtkurve - men hun skal jo ikke sulte!
Jeg ammer hende 4 gange i døgnet - når hun vågner ca. kl. 7, før eftermiddagsluren ca. kl. 14, før nat ca. kl. 19.30 og midt nat ca. kl. 02. Hun får 5 måltider om dagen - grød kl. ca. 8, frugt kl. ca. 9.30, frokost kl. ca. 12.30, frugt kl. ca. 16 og aftensmad kl. ca. 18. Det er dog ikke meget, hun får ned - langt fra de anbefalelsesværdige 1-2 dl.
Hvad tænker du? Kan det have noget at gøre med, at hun er blevet fuldammet til 6 mdr? Skal jeg holde pause med skemad og starte på en frisk? Ammer jeg nok?
På forhånd tak
JN